23 Ιουλίου 2007

εκδίκηση

"Ο Ρέμος διαφημίζει πατατάκια, η Πρωτοψάλτη στεγαστικά δάνεια, η Παπαρίζου κινητά τηλέφωνα και ο Ρουβάς αμερικάνικο αναψυκτικό. Το τραγούδι έγινε βαποράκι για ποτά, αυτοκίνητα, παγωτά και γιαούρτια.

Η νεοφιλελεύθερη αγορά αποδομεί όχι μόνο τις εθνικές οικονομίες, αλλά και τις κουλτούρες. Το τραγούδι, εξαιρετικά ευαίσθητο, δεν μένει ανεπηρέαστο. Βασικό μέσο η ιδιωτική τηλεόραση. Αρρηκτα δεμένη με την εμπορική διαφήμιση, ευνοεί το είδος τραγουδιού που είναι συμβατό με ριάλιτι σόου, κουτσομπολιά, μόδα, τζόγο, ζώδια και χαβαλέ. Με τραγουδιστές, ωραίους και πάντα ευδιάθετους για πρωινάδικα, «γκαλά» και σόου. Κι όταν δεν βρίσκει έτοιμα μοντέλα, τα «ανακαλύπτει» μιμούμενη κουτσά-στραβά το «American Idol».

Οι νοικοκυρές και ιδίως οι πιτσιρικάδες, βασικό target group της αγοράς, έγιναν ρυθμιστές της μουσικής παραγωγής. Με αυξημένο χαρτζιλίκι, μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων και περισσότερες καταναλωτικές πρωτοβουλίες, επηρεασμένοι από τα πρότυπα της τηλεόρασης και των λάιφ στάιλ περιοδικών που δελεάζουν με μαλακό-έως-σκληρό πορνό, γκλαμουριά και σκάνδαλα μικροαστών νεόπλουτων, εισέβαλαν στη νυχτερινή διασκέδαση, άλλαξαν τη σύνθεση της πελατείας και επέβαλαν μία φαστ φουντ εκδοχή του τραγουδιού. Κατάλληλο για κινητά τηλέφωνα, μπουτίκ, ξενοδοχεία και εμπορικά κέντρα.

Για να εκμεταλλευτούν την κατάσταση, οι επιχειρηματίες άνοιξαν υπερμεγέθη κέντρα διασκέδασης χωρητικότητας χιλιάδων ατόμων, αξιοποιώντας τα διαθέσιμα από τη σαρωτική αποβιομηχάνιση κτίρια των αστικών κέντρων και περιφράσσοντας παράνομα τις ακτές. Μαγαζιά-αποθήκες ακατάλληλα για το χαρακτήρα και τη λειτουργία του λαϊκού τραγουδιού.

Οι νέες τεχνολογίες διευκόλυναν τις αλλαγές. Προγραμματίστηκαν οι ενορχηστρώσεις, δημιουργήθηκε ένα τυποποιημένο στιλ, με στοιχεία από σκυλάδικο, λιβανέζικη ντίσκο και αγγλοσαξονική ποπ. Από το λαϊκό κρατήθηκαν κάποια εξωτερικά γνωρίσματα. Με τα ψηφιακά αρχεία εφαρμόστηκε το playlist στα ραδιόφωνα, όπου τα τραγούδια επιλέγονται κεντρικά και παίζονται χωρίς εκφωνητή. Και οι δισκογραφικές, έχοντας γυρίσει την πλάτη στους δημιουργούς για χάρη των τραγουδιστών, επένδυσαν στο τραγούδι που προβάλλεται από ιδιωτικά κανάλια και ραδιόφωνα «ευκαιρίας», εξαρτήθηκαν, και, ύστερα από μια σύντομη περίοδο ευφορίας... αυτοκτόνησαν ομαδικά."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου