Η κρατική διαφήμιση στη χώρα των θαυμάτων
Ιδιαίτερη προτίμηση σε «γαλάζιες» εφημερίδες χαμηλής κυκλοφορίας και σε φύλλα που διανέμονται δωρεάν φαίνεται πως είχε ο πρώην υπουργός Τύπου. Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο μέχρι το Σεπτέμβριο του 2008 τα συγκεκριμένα ΜΜΕ χρηματοδοτήθηκαν με 30.270.000 ευρώ από διαφημιστικά κονδύλια του Δημοσίου.
Με αμιγώς τεχνικούς-διαφημιστικούς όρους είναι αμφίβολο εάν η συγκεκριμένη πολιτική ακούμπησε έστω και ακροθιγώς τον στόχο της, δηλαδή τη μεταφορά των μηνυμάτων στο ευρύ κοινό. Παραφράζοντας τη ρήση του Μακ Λούαν πως «τα media είναι οι προεκτάσεις του ανθρώπου» ο Θ. Ρουσόπουλος τα μετέτρεψε σε... προεκτάσεις του ιδίου και της Ν.Δ. Απόδειξη, οι αριθμοί στους επίσημους καταλόγους μετρήσεων της εταιρείας Media Services:
* Στην κορυφή των εισπράξεων βρίσκονται η «Χώρα» και η «Χώρα της Κυριακής» του (και τηλεοπτικού σχολιαστή) Γ. Τράγκα, που έλαβαν 1.823.463 ευρώ, δηλαδή το 6% της συνολικής δαπάνης, ενώ η κυκλοφορία τους αντιπροσωπεύει μόλις το 0,3%. Πρακτικά, για τις καταχωρίσεις στη «Χώρα της Κυριακής» η κυβέρνηση πλήρωνε για κάθε φύλλο που πωλήθηκε το 2008 περί τα 24 ευρώ!
* Σε περίοπτη θέση βρίσκονται επίσης οι εφημερίδες «Βραδυνή» «Απογευματινή», «Αδέσμευτος» και «Αρθρο», που στις κυριακάτικες εκδόσεις τους, με μόλις 1,1% της κυκλοφορίας, συγκέντρωσαν το 10,4% της κρατικής διαφήμισης.
* Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι τρεις δωρεάν εφημερίδες που κυκλοφορούν μόνο στην Αθήνα και παίρνουν το 13,6% (!) των κυβερνητικών διαφημιστικών προγραμμάτων. Πρώτη, η «City Press» του (και τηλεοπτικού σχολιαστή) Γ. Κύρτσου με συνολικά έσοδα περίπου 3.000.000 ευρώ.
* Καλά έσοδα έχουν και οι οικονομικές εφημερίδες, οι οποίες με το 4,4% της κυκλοφορίας παίρνουν 14% της διαφημιστικής δαπάνης, όπως και οι εφημερίδες της Θεσσαλονίκης.
* Στον αντίποδα, στις μεγαλύτερες, σε πανελλαδική κυκλοφορία, εφημερίδες η σχέση είναι αντεστραμμένη: Η «Ελευθεροτυπία» και η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» με κυκλοφορία που αντιπροσωπεύει το 15,4% της αγοράς, έχουν διαφημιστικό μερίδιο μόλις 5,9%. Τα «Νέα», το «Βήμα» και το «Βήμα της Κυριακής» με αθροιστικό ποσοστό 21,5% έχουν διαφημιστικό μερίδιο 9,3%. Ανάλογη τύχη έχουν η «Καθημερινή», το «Εθνος», το «Πρώτο Θέμα», ο «Ελεύθερος Τύπος».
* Το συμπέρασμα των αριθμών είναι αμείλικτο: Οι επιλογές του υπουργού Τύπου οδήγησαν σε μικρές συντηρητικές εφημερίδες και στα δωρεάν φύλλα περίπου 45% της διαφήμισης, όταν οι πιστοποιημένες πωλήσεις τους δεν ξεπερνούν το 7,3%.
Με αμιγώς τεχνικούς-διαφημιστικούς όρους είναι αμφίβολο εάν η συγκεκριμένη πολιτική ακούμπησε έστω και ακροθιγώς τον στόχο της, δηλαδή τη μεταφορά των μηνυμάτων στο ευρύ κοινό. Παραφράζοντας τη ρήση του Μακ Λούαν πως «τα media είναι οι προεκτάσεις του ανθρώπου» ο Θ. Ρουσόπουλος τα μετέτρεψε σε... προεκτάσεις του ιδίου και της Ν.Δ. Απόδειξη, οι αριθμοί στους επίσημους καταλόγους μετρήσεων της εταιρείας Media Services:
* Στην κορυφή των εισπράξεων βρίσκονται η «Χώρα» και η «Χώρα της Κυριακής» του (και τηλεοπτικού σχολιαστή) Γ. Τράγκα, που έλαβαν 1.823.463 ευρώ, δηλαδή το 6% της συνολικής δαπάνης, ενώ η κυκλοφορία τους αντιπροσωπεύει μόλις το 0,3%. Πρακτικά, για τις καταχωρίσεις στη «Χώρα της Κυριακής» η κυβέρνηση πλήρωνε για κάθε φύλλο που πωλήθηκε το 2008 περί τα 24 ευρώ!
* Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι τρεις δωρεάν εφημερίδες που κυκλοφορούν μόνο στην Αθήνα και παίρνουν το 13,6% (!) των κυβερνητικών διαφημιστικών προγραμμάτων. Πρώτη, η «City Press» του (και τηλεοπτικού σχολιαστή) Γ. Κύρτσου με συνολικά έσοδα περίπου 3.000.000 ευρώ.
* Καλά έσοδα έχουν και οι οικονομικές εφημερίδες, οι οποίες με το 4,4% της κυκλοφορίας παίρνουν 14% της διαφημιστικής δαπάνης, όπως και οι εφημερίδες της Θεσσαλονίκης.
* Στον αντίποδα, στις μεγαλύτερες, σε πανελλαδική κυκλοφορία, εφημερίδες η σχέση είναι αντεστραμμένη: Η «Ελευθεροτυπία» και η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» με κυκλοφορία που αντιπροσωπεύει το 15,4% της αγοράς, έχουν διαφημιστικό μερίδιο μόλις 5,9%. Τα «Νέα», το «Βήμα» και το «Βήμα της Κυριακής» με αθροιστικό ποσοστό 21,5% έχουν διαφημιστικό μερίδιο 9,3%. Ανάλογη τύχη έχουν η «Καθημερινή», το «Εθνος», το «Πρώτο Θέμα», ο «Ελεύθερος Τύπος».
* Το συμπέρασμα των αριθμών είναι αμείλικτο: Οι επιλογές του υπουργού Τύπου οδήγησαν σε μικρές συντηρητικές εφημερίδες και στα δωρεάν φύλλα περίπου 45% της διαφήμισης, όταν οι πιστοποιημένες πωλήσεις τους δεν ξεπερνούν το 7,3%.
ΜΠ. Α.
*όπου δωρεάν εφημερίδες δεν έχει athens voice/LifO (αυτό τουλάχιστον τους το αναγνωρίζουμε όλοι)
ΑπάντησηΔιαγραφή*χρήσιμο το άρθρο, αλλά καλό θα ήταν να είχε και μία σύγκριση με την κατάσταση πριν το 2004, σωστά;