*Αυτό το post πρέπει να γραφτεί εν θερμώ. Τώρα, που τα μάτια μου πονάνε και το κεφάλι μου γυρίζει ακόμα απ' την 3-D εικόνα του Κάμερον.
Τι είναι ο κινηματογράφος; Μηχανή απόλαυσης ψευδαισθήσεων ή μορφή τέχνης; Σύμφωνοι, όλη η τέχνη είναι ένα ψέμα, αυτή είναι εξάλλου η μία από τις δύο αρχές στο header μας, αλλά πόσο πολύ θέλεις να σε ξεγελά αυτό το ψέμα; Γιατί το πληρώνεις τόσο ακριβά και γιατί ξοδεύεις τόσο χρόνο απ' τη ζωή σου για να το παρακολουθήσεις; Θέλεις να έχει προεκτάσεις στην πραγματικότητά σου ή ακριβώς το αντίθετο, να σε κάνει να ξεφεύγεις μακριά απ' αυτήν;
Εγώ επιθυμώ το πρώτο.
Λατρεύω τα εφέ όσο και οι περισσότεροι, ενώ δεν αποχωρίστηκα ποτέ το sci-fi. Αγαπημένη μου ταινία όλων των εποχών είναι η 2001:Οδύσσεια του διαστήματος, όχι όμως για τα εφέ της (άσε που εκείνη ουσιαστικά δεν έχει κανένα εφέ). Η Οδύσσεια είναι η σημαντικότερη ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου γιατί τόλμησε με θράσσος με υποστηρίξει ότι με το όχημα της κινηματογραφικής κάμερας μπορεί να εκφραστεί ολοκληρωμένα ένας στοχασμός για το ανθρώπινο είδος. Πήγε την τέχνη του ένα βήμα πιο πέρα, όχι τόσο τεχνολογικά -την ανέβασε ένα επίπεδο πιο πάνω στη θεματική της και τις δυνατότητές της. Κορυφή απάτητη, ακόμη και σήμερα.
Το Avatar δεν κάνει κάτι τέτοιο. Αλλά δεν έχει και τέτοιες επιδιώξεις. Το Avatar λαχταρά να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κινηματογράφο, όχι την θεματική του. Οπότε η σωστή ερώτηση δεν είναι αν πρόκειται για καλή ταινία -η ερώτηση είναι αν θα τα καταφέρει. Η δική μου απάντηση-πρόβλεψη είναι: που να με πάρει και να με σηκώσει, ναι!
Ξεχάστε όσες σκηνές δράσης έχετε δει. Ξεχάστε το Death Star των Star Wars, το υγρό μέταλλο του Terminator 2, ξεχάστε την μάχη της Minas Tirith, τον αυτοκινητόδρομο του Matrix, τους ιπτάμενους Transformers, ξεχάστε τα όλα. Ο πλανήτης Πανδώρα από τούδε και στο εξής θα αποτελεί το σημείο 0 για όλα όσα θα επακολουθήσουν. Ο Κάμερον χρειάστηκε 15 χρόνια και 300 εκατομμύρια $, αλλά τα κατάφερε: έφτιαξε τον καινούργιο Jazz Singer.
Δεν θα αναφερθώ στο σενάριο (που είναι σχεδόν γελοίο), ούτε στο ότι υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν για να τελειοποιηθεί η 3-D εικόνα (σε κάποια σημεία το πλάνο χάλαγε, ειδικά στις άκρες, οι υπότιτλοι είναι εν γένει μεγάλο μειονέκτημα, ενώ και η κούραση στα μάτια πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν). Το πείραμα πέτυχε και ένας καινούργιος δρόμος ανοίγεται πλέον για τις μελλοντικές ταινίες δράσης. Σε κάνει να σκέφτεσαι τι σκηνές μπορεί να γυρίσουν σε 10 χρόνια από σήμερα (προτείνω κάποιος να ξαναγυρίσει τον Άρχοντα ακριβώς όπως είναι, σκηνή με σκηνή, αλλά με τη νέα τεχνολογία)!
Κλείνοντας, ας επιστρέψω στο αρχικό μου ερώτημα λίγο διαφορετικά: οι ταινίες του Μπέργκμαν ή του Ταρκόφσκι θα ήταν καλύτερες με 3-D κάμερες και ήχο DTS; Όχι βέβαια. Γιατί άφηναν το φορτίο τους όχι στο μέσο, αλλά στο μήνυμα, και το φορτίο ήταν βραδυφλεγές, δεν σπαταλιόταν τόσο στην οθόνη, όσο στο μυαλό σου αργότερα.
Τι απ' τα δύο σου ταιριάζει αγαπητέ θεατή, διαλέγεις και παίρνεις.
Τι είναι ο κινηματογράφος; Μηχανή απόλαυσης ψευδαισθήσεων ή μορφή τέχνης; Σύμφωνοι, όλη η τέχνη είναι ένα ψέμα, αυτή είναι εξάλλου η μία από τις δύο αρχές στο header μας, αλλά πόσο πολύ θέλεις να σε ξεγελά αυτό το ψέμα; Γιατί το πληρώνεις τόσο ακριβά και γιατί ξοδεύεις τόσο χρόνο απ' τη ζωή σου για να το παρακολουθήσεις; Θέλεις να έχει προεκτάσεις στην πραγματικότητά σου ή ακριβώς το αντίθετο, να σε κάνει να ξεφεύγεις μακριά απ' αυτήν;
Εγώ επιθυμώ το πρώτο.
Λατρεύω τα εφέ όσο και οι περισσότεροι, ενώ δεν αποχωρίστηκα ποτέ το sci-fi. Αγαπημένη μου ταινία όλων των εποχών είναι η 2001:Οδύσσεια του διαστήματος, όχι όμως για τα εφέ της (άσε που εκείνη ουσιαστικά δεν έχει κανένα εφέ). Η Οδύσσεια είναι η σημαντικότερη ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου γιατί τόλμησε με θράσσος με υποστηρίξει ότι με το όχημα της κινηματογραφικής κάμερας μπορεί να εκφραστεί ολοκληρωμένα ένας στοχασμός για το ανθρώπινο είδος. Πήγε την τέχνη του ένα βήμα πιο πέρα, όχι τόσο τεχνολογικά -την ανέβασε ένα επίπεδο πιο πάνω στη θεματική της και τις δυνατότητές της. Κορυφή απάτητη, ακόμη και σήμερα.
Το Avatar δεν κάνει κάτι τέτοιο. Αλλά δεν έχει και τέτοιες επιδιώξεις. Το Avatar λαχταρά να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κινηματογράφο, όχι την θεματική του. Οπότε η σωστή ερώτηση δεν είναι αν πρόκειται για καλή ταινία -η ερώτηση είναι αν θα τα καταφέρει. Η δική μου απάντηση-πρόβλεψη είναι: που να με πάρει και να με σηκώσει, ναι!
Ξεχάστε όσες σκηνές δράσης έχετε δει. Ξεχάστε το Death Star των Star Wars, το υγρό μέταλλο του Terminator 2, ξεχάστε την μάχη της Minas Tirith, τον αυτοκινητόδρομο του Matrix, τους ιπτάμενους Transformers, ξεχάστε τα όλα. Ο πλανήτης Πανδώρα από τούδε και στο εξής θα αποτελεί το σημείο 0 για όλα όσα θα επακολουθήσουν. Ο Κάμερον χρειάστηκε 15 χρόνια και 300 εκατομμύρια $, αλλά τα κατάφερε: έφτιαξε τον καινούργιο Jazz Singer.
Δεν θα αναφερθώ στο σενάριο (που είναι σχεδόν γελοίο), ούτε στο ότι υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν για να τελειοποιηθεί η 3-D εικόνα (σε κάποια σημεία το πλάνο χάλαγε, ειδικά στις άκρες, οι υπότιτλοι είναι εν γένει μεγάλο μειονέκτημα, ενώ και η κούραση στα μάτια πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν). Το πείραμα πέτυχε και ένας καινούργιος δρόμος ανοίγεται πλέον για τις μελλοντικές ταινίες δράσης. Σε κάνει να σκέφτεσαι τι σκηνές μπορεί να γυρίσουν σε 10 χρόνια από σήμερα (προτείνω κάποιος να ξαναγυρίσει τον Άρχοντα ακριβώς όπως είναι, σκηνή με σκηνή, αλλά με τη νέα τεχνολογία)!
Κλείνοντας, ας επιστρέψω στο αρχικό μου ερώτημα λίγο διαφορετικά: οι ταινίες του Μπέργκμαν ή του Ταρκόφσκι θα ήταν καλύτερες με 3-D κάμερες και ήχο DTS; Όχι βέβαια. Γιατί άφηναν το φορτίο τους όχι στο μέσο, αλλά στο μήνυμα, και το φορτίο ήταν βραδυφλεγές, δεν σπαταλιόταν τόσο στην οθόνη, όσο στο μυαλό σου αργότερα.
Τι απ' τα δύο σου ταιριάζει αγαπητέ θεατή, διαλέγεις και παίρνεις.
Διαλέγω και τα δύο. Δεν αναιρεί η μια επιλογή την άλλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν βρήκα το σενάριο γελοίο. Είναι ικανοποιητικό γι' αυτό το είδος κινηματογράφου.
Συμμερίζομαι απόλυτα το σχόλιο σου για την "Οδύσσεια του διαστήματος". Ίσως η καλύτερη ταινία ever...
Καλή χρονιά!
καλημερα. το ειδα και εγω πριν μια εβδομαδα. οντως απο ουσια δεν ελεγε πολλα αλλα αισθητικα ηταν πραγματικα σε αλλο επιπεδο, μερικες φορες σκεφτομουν πως ο εγκεφαλος μου δεν αντεχει τοσα πιξελ... ηταν το καλυτερο γκλοπμπαστερ που εχω δει εδω και πολλα χρονια, τωρα το ποσο θα επηρρεασει ριζικα τον κινηματογραφο αυτο θα το δειξει ο χρονος.
ΑπάντησηΔιαγραφήοσον αφορα την μη αναστρεψιμη[!] εμμονη σου με το 2001, προκειμενου να υπερασπιστω ταινιες που πιστευω πως ειναι πολυ καλυτερες θα αναγκαστω να κανω το δικηγορο του διαβολου για μια ταινια που μου αρεσει πολυ και θα πω πως και πριν απο αυτην υπηρξαν ταινιες με προσπαθεια να εκφραστεί ολοκληρωμένα ένας στοχασμός για το ανθρώπινο είδος και την κοινωνια και πως ο στοχασμος του 2001 δεν θα ελεγα πως ειναι και τοσο ολοκληρωμενος. μαλιστα δεν πιστευω πως αυτο ηταν το πρωτο πραγμα που ειχε σκηνοθετης στο μυαλο του.
επειδη ομως νομιζω πως στο μελλον θα υπαρξουν πολλες συγκρισεις μεταξυ του 2001 και του avatar γιατι οι αισθητικες τους καινοτομιες θα
εχουν μαλλον τον ιδιο αντικτυπο στην εξελιξη του cinema, πιστευω το 2001 θα κερδιζει τη μαχη [των κριτικων σιγουρα], γιατι το avatar ειχε πρωτο στοχο τη διασκεδαση του θεατη χωρις καποιο κρυφο χαρτι ενω ο κιουμπρικ ηταν αρκετα εξυπνος ωστε να δωσει χωρο στο μυστηριο και να αφησει αναπαντητα ερωτηματα [που μεταξυ μας αμφιβαλλω αν και ο ιδιος ειχε τις απαντησεις]
after all this a matter of opinion
@Dreamon:
ΑπάντησηΔιαγραφήαν είσαι συνειδητοποιημένος και ξέρεις τι θέλεις να δεις, συμφωνώ, μπορείς να κάνεις και τα δύο με την αναλογία που επιθυμείς (αλλά φοβάμαι πως οι περισσότεροι δεν κάνουν κάτι τέτοιο).
@gilles:
Μη αναστρέψιμη, that's right. Εδώ μ' αρέσει πιο πολύ κι απ' το Lost Highway, τι άλλο να πω δηλαδή; :)
Σίγουρα υπήρξαν κι άλλες ταινίες που προσπάθησαν να υπερβούν αυτά τα όρια, και αργότερα (π.χ. Ταρκόφσκι) και νωρίτερα από το 2001 (π.χ. Αιζενστάιν), αλλά νομίζω ότι ο Κιούμπρικ το έκανε με μεγαλύτερη χάρη και -γιατί όχι;- με περισσότερη μαγκιά.
συμφωνώ 110% με τον dreamon.
ΑπάντησηΔιαγραφήεπιπλέον, αν συγκρίνεις το μύνημα του αβαταρ με το αντίστοιχο πχ του lotr, μιας ταινίας που απολαμβάνει το σεβασμό της μεγάλης πλειοψηφίας κοινού και κριτικών, τότε τα πράγματα για μένα είναι πολύ εύκολα: προτιμώ χίλιες φορές (όχι και τόσο) απλοϊκούς κακούς με ξεκάθαρα (υλικά) κίνητρα και όχι ανεξήγητους αόρατους διαόλους που θέλουν να ανατρέψουν την τάξη του σύμπαντος και να βλάψουν ταπεινά και αθώα πλασματάκια -σαν τους "τρομοκράτες" ένα πράγμα δηλαδή. κι επειδή, καλώς ή κακώς, αυτού του είδους οι ταινίες (και όχι ο χάνεκε ή ο τρίερ) διαμορφώνουν συνειδήσεις και άποψη (ιδιαίτερα στις μικρότερες ηλικίες), στο μυαλό μου δεν υπάρχει κανένα δίλημμα: άβαταρ και ξερό ψωμί! :)
(για το οπτικό σκέλος, εντάξει, τι να πεις, δεν υπάρχουν λόγια...)
Παιδιά πάντως πέρσοναλ, όλα αυτά τα καλός-κακός, αλτρουϊσμός κι ηρωισμός, οικολογικά μηνύματα και αθώοι ιθαγενείς/καρχαρίες/δεινόσαυροι από μικρό παιδί μου φαίνονταν μπούρδες. Ούτε η May The Force Be With You των Star Wars δεν μ' έπιασε στο δημοτικό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκέτα εφέ, ανατινάξεις και ξύλο είναι το καλύτερο.
Τώρα που το σκέφτομαι, γι΄αυτό μου άρεσαν κάτι τελειωμένα καράτε που έβαζε κάθε απόγευμα ένα επαρχιοκάναλο.
Κι όμως: Μην υποτιμάτε την πολιτική επιρροή που μπορεί να έχει μια τέτοια ταινία - παρά τις αφέλειες της... :-)
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://prokopisdoukas.blogspot.com/2009/12/avatar.html