18 Νοεμβρίου 2009

Ο Θεοδωράκης πάντως δεν φορούσε κουκούλα

Είναι μεγάλο κρίμα που η αριστερά (ακόμα και η αναρχία η ίδια) έφτασε να ακούγεται μόνο μέσω ακραίων φωνών βίας, απόλυτου μίσους και μηδαμινής ιστορικής συνείδησης. Αλλά θα μου πεις, λογικό επόμενο δεν ήταν στον τόπο που ζούμε;

22 σχόλια:

  1. κυριε σίγκεϊζιν, νομιζω οτι αδικειτε το αναρχικο - αντιεξουσιαστικο κινημα. παραθεστε και την προκηρυξη της οργανωσης και αφηστε τον αναγνωστη του ιστολογιου σας να κρινει ποιος ειναι ο ηλιθιος της υποθεσης και ποιος οχι. και ξαναδιαβαστε τι ακριβως εκανε ο μικης θεωδορακης στη ζωη του.

    μπορειτε να διαβασετε το τελευταιο, σχετικο με το θεμα ποστ στο www.tosiomophy.blogspot.com και να το σχολιασετε. με ενδιαφερει η αποψη σας.

    τ.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. tosio morphy, υποθέτω πως έχει να κάνει με την σκοπιά από την οποία βλέπει κανείς τα πράγματα. Εγώ δεν πιστεύω ότι με πράξεις βίας μπορείς να αλάξεις την κοινωνία. Βασικά πιστεύω ότι δεν μπορείς να αλλάξεις καν την κοινωνία. Μόνο τον εαυτό σου, και τότε ίσως εμπνεύσεις τους άλλους γύρω σου. Πιστεύω ότι η προσωπική ευθύνη είναι υπεράνω των υπολοίπων, κι αυτό ισχύει και για τα αίτια της σημερινής κατάστασης της χώρας (δηλ. πρώτα φταίμε εμείς οι ίδιοι και έπειτα οι κάθε λογής κυβερνήσεις που μας καταληστεύουν νόμιμα και ηθικά).

    Δεν θα ασχοληθώ με το τι έκανε ο Θεοδωράκης, καλό ή κακό (εξάλλου είναι γνωστά όλα αυτά)--σίγουρα πάντως δεν μπορείς να λες διακοπές στα κρατητήρια της ασφάλειας ολόκληρες δεκαετίες διωγμών.

    Τέλος πάντων, μην μείνουμε στα σημεία, για μένα το σημαντικόο είναι πως αυτές οι δράσεις βαθαίνουν το ρήγμα μίσους που υπάρχει κάθετα σε όλη την κοινωνία. Όλοι μισούν τους πάντες πλέον, το βλέπεις στις βόμβες, το βλέπεις στις πορείες, στις παρουσιάσεις βιβλίων, το βλέπεις και στη θέση που πας να πιάσεις στο πάρκινγκ.

    Θέλουμε μία διέξοδο απ' όλα αυτά. Και η βία δεν μας την προσφέρει.

    inverted_a (στο seagazing γράφουμε δύο bloggers)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. inverted_a συμφωνω, στο οτι δεν μπορεις να αλλαξεις την κοινωνια με βομβες, και φυσικα δεν πρεπει να μενουμε στα σημεια.
    το μισος ειναι ταξικο, για οσους εχουν ταξικη συνειδηση, παντοτε, και δεν μπορουν οι καθε ειδους εργατοπατερες, φοιτητοπατερες, γραμματεις και αρχηγοπουλα αλλα και ο καθενας μικης ξεχωριστα να προσπαθουν να καπελωσουν το επαναστατικο κινημα και την αριστερα στην ελλαδα.
    ο θεωδορακης φυλακιστηκε λιγοτερο απολους τους διασημους της γενιας του, και εχει ισως φανφαρολογησει περισσοτερο απο ολους για αυτο. ενω αυτος πχ. ηταν στο παρισι απο το 70 νομιζω και μετα, ο παντελης βουλγαρης ξεροσταλιαζε στη μακρονησο. ο δευτερος ομως ποτε δεν οικοιοποιηθηκε τιποτε.
    δεν με νοιαζει τι εκανε, και τι δεν εκανε, θα τον κρινει η ιστορια. απλα προσπαθω να πω σε οσους μπορω να μη παρασυρονται απο ηχηρα ονοματα. αντιγραφω ενα αποσπασμα κειμενου του ευγενιου αρανιτση στην ελευθεροτυπια μερικα χρονια πριν. το θυμαμαι ακομα ενω ημουν μαθητης τοτε..."...Ετσι φτάνουμε στο διορισμό του Θεοδωράκη σε θέση υπουργού της Ν.Δ., προετοιμασμένοι να εντάξουμε την προαγωγή στο τελετουργικό της εθνικής συμφιλίωσης. Δεν επρόκειτο περί αυτού. Απλώς ο Θεοδωράκης ήταν υπουργός από την ημέρα που γεννήθηκε. Είναι το στιλ του τέτοιο. 

Οχι, δεν υπήρξε συμφιλίωση αριστεράς και δεξιάς, όπως δεν νοείται συμφιλίωση μεταξύ μουσικού δαίμονα και υπουργικού γραφείου. ....Ξέρω ότι είναι ικανότατος συνθέτης, αναμφίβολα προικισμένος με το ένστικτο της αισθαντικής ευτυχίας, αλλά αυτό το χάρισμα το παγιδεύει ο ίδιος σε μια μορφή χωρίς μυστήριο. Τα κατάφερε πολύ καλά με τις δυνάμεις που πηγάζουν απ' την υπακοή των συγκυριών της ζωής μας στις αντιδράσεις της μουσικής κλίμακας, μόνον που ήταν επιρρεπής στο να αναγνωρίζει τις συγκυρίες ως κάτι το επιφανειακό, τη δε ζωή τη συνέδεσε με κάτι τόσο μεγαλόπνοο όσο ο αγώνας της Αριστεράς, ενώ η ζωή είναι κυρίως ψυχικά σημάδια πάνω στο χρόνο, που πηγαίνουν σ' ένα βάθος εντελώς άσχετο με την προσποιητή πνευματικότητα της γιγαντοαφίσας και των φεστιβάλ νεολαίας... 

Κάνω αυτές τις σκέψεις θαυμάζοντας το εξώφυλλο του βιβλίου «Αξιος Εστί - Ο Μίκης Θεοδωράκης αφηγείται τη ζωή του στον Γ. Π. Μαλούχο και συνθέτει την ιστορία της νεότερης Ελλάδας». Κόψε κάτι. Η λέξη σεμνότητα του είναι άγνωστη. Θέλει να συνεπαίρνει τα πλήθη μ' εκείνη την ιαχή που κυριαρχούσε στα ρωμαϊκά θεάματα, και η μουσική του, ακόμη και στους πιο χαμηλούς τόνους, συνεννοείται κρυφά με το ενδεχόμενο της αποθέωσης. ...«Μουσική για τις μάζες», το έλεγε, δίχως να τον απασχολεί τι καπνό φουμάρουν οι μάζες. Τώρα τις ανέλαβε ο Καρβέλας...Ο,τι απομένει συνοψίζεται στις δίχως χιούμορ απόπειρες λιτάνευσης ενός κύκλωπα της καλλιτεχνικής φήμης, με ανδριάντες ως εφάπαξ εξόφληση υπηρεσιών και επετειακές τυμπανοκρουσίες για τη μετέωρη ασυναρτησία μιας εποχής ζωντανών μνημείων, που η ιστορική της φυγόκεντρος ουδέποτε κατανοήθηκε και γι' αυτό τη βλέπουμε να επιστρέφει, στο έρημο τηλεοπτικό τοπίο, σαν παράδοξο όνειρο που υποδαυλίζει τις ενοχές του κοσμάκη. Να μιλούσε η μουσική για να μας πει ότι το στεφάνι της δόξας τής έρχεται κάπως μεγάλο, θα ισοδυναμούσε με αγαλλίαση. 

Τα παραπάνω δεν τα γράφω υποκινούμενος από αντιπάθεια για τον Θεοδωράκη, αφού δεν αισθάνομαι τίποτα τέτοιο, αλλά από στοργή για την εφηβεία μου. Πρέπει να περιποιηθώ την πληγή της."

    η βια λοιπον δεν ειναι η λυση, εκει που οι η αξιοπρεπεια εχει τον πρωτο λογο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φίλτατε tosio moRphy,νομίζω ότι είσαι λίγο...συγχισμένος.
    Κατ' αρχήν ο αναρχισμός είναι ένα ιδεολογικο,πολιτικό και κοινωνικό κίνημα του οποίου θεμελιωτές ήταν ο Προυντόν, ο Μπακούνιν, ο Κροπότκιν και κατα κάποιο τρόπο, ο Στωϊκός Ζήνων.
    Σίγουρα πάντως δεν έχει καμία σχέση με τους αντιεξουσιαστές(ή γλωσσικά ορθότερα αντεξουσιαστές)και το κίνημά τους(????????).
    Πες μου τώρα ότι αυτά τα παιδιά(γιατί για ΠΑΙΔΙΑ μιλάμε) είναι συνειδητοποιημένα σε τέτοια βαθμό και διαβασμένα που να γνωρίζουν γιατί διάολο "πολεμoύν".
    Και ότι δεν πρόκειται για νέους που ζουν σε μια κοινωνία που τους προβάλλει λάθος πρότυπα, δεν τους δίνει τα κατάλληλα εφόδια(την ΠΑΙΔΕΙΑ) και σε πολλές περιπτώσεις τους καταπιέζει...
    Αλλά σε καμία περίπτωση το λάθος πρότυπο δεν μπορεί να θεωρηθεί ο Θεοδωράκης παρά τα λάθη που μπορεί να έκανε...

    Υγ:Επισκέφθηκα και εγώ το blog σου(παρότι έγραψες λάθος τη διεύθυνση) και δεν βρήκα κάτι αξιόλογο να σχολιάσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ναι, ναι, το θυμάμαι αυτό το άρθρο (ήταν σε μεγάλη ακμή ο Αρανίτσης τότε)! Και συμφωνώ μαζί του.

    Η αξιοπρέπεια έχει χαθεί από καιρό, μαζί με άλλες αρετές. Ας τις ανακαλύψουμε και πάλι λοιπόν. Κι ας αρχίσουμε από εμάς τους ίδιους. Μου κάνει εντύπωση που ο αναρχικός-αριστερός χώρος δεν παραδέχεται ποτέ ευθύνες για τον εαυτό του. Τίποτα! Για όλα φταίει το σύστημα, είμαι μια μονάδα που με καταπίεσαν αλλά κατάλαβα ότι ζω στο Μάτριξ και θα πάρω το χάπι να γίνω Νίο να φάω τους κακούς και μετά να ξυπνήσω τα καλαμπόκια που δεν καταλαβαίνουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. olympie, σε ευχαριστω για την αναφορα,
    ναι ειμαι συγχισμενος με τη σταση του θεωδορακη γενικοτερα, και την εκταση που εχει παρει το ζητημα... ωστοσο δεν ειμαι καθολου ιδεολογικα συγχισμενος, γνωριζω πολυ καλα τι ειναι ο αναρχισμος και δε μπορω να καταλαβω που αναφερονται αυτα που λες για τους θεμελιωτες του. ξαναδιαβασε καλυτερα τι εγραψα...
    αν τωρα, ισχυριζεσαι οτι το αναρχικο κινημα δεν εχει καμια σχεση με το αντιεξουσιατικο κινημα, τοτε πλανασαι πλανην οικτρα!
    δεν θα μπω σε καμια διαδικασια να συζητησω για τα κινηματα γιατι ειναι μια συζητηση που δεν μπορει να γινει απο αυτον το τροπο. εαν θελεις στειλε μου ενα email...
    προσωπικα, θεωρω οτι ο θεωδορακης μπορει να θεωρηθει ενα αριστο- ιδανικο προτυπο εαν θελεις να ασχοληθεις με τη συνθεση μουσικης, και ενα χειριστο προτυπο εαν θελεις να ασχοληθεις με τη πολιτικη.

    inverted_a συμφωνουμε, οτι η αξιοπρεπεια ειναι το χαμενο κομματι της ανθρωπινοτητας μας. ο αναρχικος χωρος δεν μπορει να ασχοληθει με ευθυνες διοτι, και δεν υπαρχει κανενα νοημα, εφοσον δεν τον ενδιαφερουν οι εξουσιαστικες σχεσεις και τροποι. οι ευθυνες της αριστερας, αλλη μεγαλη συζητηση και αυτη, που νομιζω οτι θα μεινει απο τις πιο μαυρες σελιδες της ιστοριας της. και της ελληνικης ιστοριας. ο α.α. χωρος εχει πραγματα να πει, πολλα πραγματα, τα λεει με αξιοπρεπεια και χωρις ψεματα. και γιαυτο δεν ειναι αρεστος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έστω ότι έχει πολλά πράγματα να πει.

    Ποιός είναι ο στόχος του όμως; Να δολοφονήσει τους κακούς; Να τιμωρήσει; Να διδάξει τον κόσμο; Να αλλάξει το πολίτευμα;

    Θέλω να πω, πρέπει να έχεις έναν ξεκάθαρο στόχο που να περιγράφεται με 5-10 λέξεις και να τον πεις στον κόσμο για να σε ακολουθήσει ή να σε απορρίψει. Ποιός είναι αυτός;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ο στοχος του δεν ειναι κανενας απο αυτους που ανεφερες.
    ο ξεκαθαρος στοχος, εαν μπορουσα να το πω με μια λεξη, θα λεγονταν επανασταση. εξεγερση, για μια αταξικη κοινωνια χωρις ιεραρχικες δομες και εκμεταλλευση ανθρωπου απο ανθρωπο. εναντια σε οτι μας καταπιεζει ατομικα και συνολικα. δεν ειναι τοσο απλο ομως... μου ζητας να σου αναλυσω κατι για το οποιο εχουν χυθει και χυνονται ακομα, τονοι μελανιου. ζητας να μιλησω με ορους μαρκετινγκ. με 5-10 λεξεις , λες και ειναι διαφημιστικο σποτ για σουπερμαρκετ. δεν ζητας απο τον κοσμο να σε ακουλουθησει, δεν ειναι πολιτικο κομμα ο α.α. χωρος. ειναι ενας χωρος με ιστορια, μνημη και ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ. δεν ζητιανευει την συμετοχη στις πορειες του, δεν ζηταει χαρες. γιαυτο ισως εχει βγει και το ανεκδοτο:
    -τι κανουν 3 αναρχικοι και ο κουκος.
    -συνελευση!

    ολοι οι νεκροι του και ολοι οι αγωνες του κινηματος, ειναι στην κατευθυνση της κοινωνικης απελευθερωσης. δεν ζηταει ακολουθους και υποστηρικτες γιατι ακριβως ειναι αυτονομο χωρις αρχηγους και αφεντες δηλαδη αυτοοργανωμενο. μεσα στη κοινωνια, στη βαση της και ισως γιαυτο να μην εχει ενα τοσο ευηχο στοχο. γιατι πηγαζει απο μεσα μας και δεν ζηταμε τιποτα. τα ζηταμε ΟΛΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. να και 2 ανθρωποι χωρις ανατριχιαστικες φιλοδοξιες και γουστα επιβολης και κυριως,οπως διαφαινεται, με αισθημα κοινωνικης ευγενειας στις απολαυσεις τους.
    inverted ποσο δικιο εχεις.ας γυρισουμε στο σημειο που πηραμε τον λαθος δρομο, που λεει και ο domenico.η προσωπικη αλλαγη ειναι πιο δυσκολη απ' οσο νομιζει κανεις και βεβαια το θεμελιωδες ερωτημα που προκυπτει, ειναι προς ποια κατευθυνση;η κοινωνικη ευγενεια παντως ειναι μια καλη προυποθεση για αρχη και ο καθενας ας παρει τον δρομο του.ας οψεται η ποικιλια.
    tosio morphy, εισαι τοσο μα τοσο γραφικος που κοντευω να δω στα ματια σου τα αυγα που εφαγε η τριανταφυλλου.
    Οσο για την αξιοπρεπεια,σιγα το πραγμα ρε παιδια.την χανουμε,την βρισκουμε,την ξαναχανουμε και παει λεγοντας.δικια μας ειναι.ο καθενας εχει την ελευθερια να την διαχειριζεται οπως νομιζει και για τις επιλογες του κρινεται.σε δουλεια να βρισκομαστε δηλαδη.
    ας εχει ο κοσμος την στοιχειωδη κριτικη σκεψη ωστε να μην ειναι τοσο ευαλωτος στη κοροιδια.προσωπικες επιλογες ειναι αυτες και ο καθενας εχει την προσωπικη ευθυνη που του αναλογει.
    αν με κοροιδεψεις μια φορα φορα νροπη σου,αν με κοροιδεψεις και δευτερη ,ντοπη μου.
    ντραπηκα τωρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. αλλωστε παει τοσος καιρος που χαθηκε η αξιοπρεπεια.ακομα να το συνηθισετε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ποποπο, τωρα που ξαναδιαβασα το τελευταιο κομεντ, εχεις δικιο, ακουγεται τιγκα γραφικο. ειναι αληθεια ομως. ετσι λοιπον, οπως εκτροχιαστηκε η συζητηση και απο τον θεωδορακη πηγε, στην αναρχια και στην αξιοπρεπεια, ετσι εκτροχιαστηκαμε και μεις. με πηραν τα ζουμια λιγο. καληνυχτα παιδες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. κατα τη γνωμη μου, αυτο που δεν εχουν καταλαβει οι αναρχικοι και πολλοι ακομα, ειναι οτι ζουν σε ενα κοσμο που εχει δημιουργηθει πριν απο αυτους. ή εν πασει περιπτωσει, εχει δημιουργηθει χωρις να τους ρωτησουν. ο κοσμος αυτος ομως υπαρχει και μεσα σε αυτον ζουμε ολοι. μακαρι να ερθει η μερα που οι "ανενταχτοι" θα συνειδητοποιησουν τι παιχνιδι παιζεται στην πλατη τους και χειροτερα εν αγνοια τους..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Υποθέτω ότι το ξέρουν ότι "το σύστημα" ουσιαστικά χαίρεται που υπάρχουν, για να μπορεί να τρομοκρατεί και να συνετίζει τους υπόλοιπους, αλλά και πάλι, εγώ θα το δεχτώ.

    Επανάσταση λοιπόν. Με μία λέξη. Αυτό ήθελα, κάτι σαφές (όχι ευτελές--σαφές).

    Τι γίνεται λοιπόν στην περίπτωση που οι υπόλοιποι, "ο λαός" δεν θέλει να κάνει επανάσταση; Τι κάνουν εκείνοι τότε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. βεβαιως και το "συστημα" τροφοδοτειται απο της δρασεις του α.α. , ειναι λογικο αλλωστε.

    ολοι οι προοδευτικοι ανθρωποι συμφωνουν στην λεξη επανασταση. και νομιζω πως στο μυαλο μας ολοι εδω μεσα, εχουμε τις ιδεες νορμες οταν ακουμε αυτη την λεξη. (γιατι ο παπαδοπουλος και ο καρατζαφυρερ εχουν αλλες). επανασταση ομως πρωτα ατομικη και μετα συλλογικη ή το αναστροφο??

    ο λαος δεν γινεται να μη επιζητα την επανασταση. ειναι σαν ενα υγιη οργανισμο που να μην ζητα νερο ή φως. εφοσον δεν την αποζητα, τοτε ή υπαρχει ηδη σοσιαλισμος, ή χουντα...

    (και φυσικα η επανασταση δεν γινεται ουτε με χυτρες ταχυτητας ουτε με το να γεμιζεις ολοκληρα σταδια και να ακουν μπουζουκι.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Νομίζω πως αυτό ακριβώς είναι το πιο κρίσιμο σημείο της κουβέντας μας: δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι εννοούμε το ίδιο πράγμα. Άλλος μπορεί να θέλει απλά να αλλάξει η κεφαλή του συστήματος, να έρθει πχ ένας καλύτερος πρωθυπουργός. Άλλος να αλλάξει το οικονομικό σύστημα (είδαμε και σε άλλες χώρες ότι όχι μόνο απέτυχε, αλλά ήταν εξίσου βάναυσες στους πολίτες τους). Άλλος μπορεί να θέλει ένα αναρχοαυτόνομο κράτος, χωρίς νόμους και κανόνες. Σεβαστό σαν άποψη, δεν νομίζω όμως ότι το θέλει κανένα κομμάτι του λαού πάνω από το 1-2% (προσωπική μου άποψη). Νομίζω ότι η μάζα εξ' ορισμού αναζητά την τάξη, τις νόρμες, κάτι να αντισταθμίζει την εντροπία της, με άλλα λόγια δεν φοβάται, αλλά *δημιουργεί* το ίδιο σύστημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. βλεπω οτι συμφωνουμε, διοτι η μαζα ειναι υπευθυνη για την τυχη της. οι εκλογες δεν εχουν καμια σχεση με την επανασταση, εξ' ορισμου. η διανοηση του α.α. χωρου δεν εχει προχωρησει τοσο για να μπορεσει να μιλησει για αναρχοαυτονομα κρατη, ορος λιγο οξυμωρος. νομοι οχι, κανονες ναι. επανασταση ειναι να μπορει ο λαος ο ιδιος να αποφασιζει για την τυχη του, χωρις διαμεσολαβητες. να μπορει δηλαδη να δημιουργησει το δικο της συστημα, την αυτοοργανωμενη κοινωνια, που πηγαζει απο εμας για εμας. ινβερτιντ_εϊ αυτο ειναι το ζητημα. να αποφασιζουμε εμεις για εμας και κανεις αλλος στη θεση μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ακούγεται πολύ όμορφο, αλλά έχω αρχίσει να πιστεύω ότι δεν γίνεται. Όχι μόνο γιατί έχουμε συνηθίσει τη ζωή μας και βολευόμαστε με τις ψευτοανέσεις μας, πιστεύω ότι δεν γίνεται κυρίως γιατί κατά βάθος δεν το επιθυμούμε. Θέλουμε μία κάποια μορφή τάξης. Την έχουμε ανάγκη.

    Όταν το συλλογιέμαι αυτό (σικ), καταλήγω στο ότι είναι πολύ νωρίς ακόμα για να κάνουμε τέτοιο άλμα. Έχουμε χιλιετίες εξέλιξεις μπροστά μας.

    ##Για να κλείσω το θέμα από το οποίο ξεκινήσαμε όμως, αν κάποιος που πιστεύει το αντίθετο από μένα προσπαθεί να με πείσει με βόμβες και σφαίρες, ε, τότε το σίγουρο είναι πως θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερο έλεγχο και καταπίεση της κοινωνίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. βεβαια, η κοινωνια δεν αλλαζει με βομβες και σφαιρες, θελει νεκρους χιλιαδες ναναι στους τροχους και οι ζωντανοι να δινουν το αιμα τους για να το κλεισουμε το θεμα! χαχαχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Βλέπεις που ο Μίκης μας ενώνει; (Πρέπει να βάλουμε και εκτέλεση Νταλάρα κανονικά, που ενώνει όλους τους Έλληνες)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. αδερφε, ο ελυτης μας ενωνει :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή