20 Ιανουαρίου 2010

Ο Πετρίδης και το μέλλον της νέας ελληνικής σκηνής



Ας ξεκινήσω με μία εξομολόγηση που είναι σχεδόν ταμπού στα ιντερνετικά μας στέκια: δεν είχα ακούσει ποτέ Πετρίδη μέχρι τα 23 μου. Μόλις που τον ήξερα. Και τώρα που τον ακούω καμιά φορά αν φύγω νωρίς απ' τη δουλειά όπως σήμερα, δεν μου κερδίζει το ενδιαφέρον γιατί βάζει (και μιλάει συνέχεια για τα) παλιά συγκροτήματα. Μου είναι πολύ συμπαθής (παρά το κακό που έκανε στην εικόνα του το άνευρο Once In A Lifetime) και δεν αμφιβάλλω ότι έπαιξε εκείνο τον καθοριστικό ρόλο για τη ξένη (και όχι μόνο) μουσική στην Ελλάδα που όλοι λένε ότι όντως το έκανε. Να 'ναι καλά ο άνθρωπος να κάνει τις εκπομπές του και να παίζει ό,τι θέλει. Αυτό είναι το σωστό.

Μου κάνουν εντύπωση όμως όλοι αυτοί, -Αθηναίοι κυρίως- μικρότεροί μου ακόμη(!) που αναφέρονται σ' αυτόν για να δώσουν ένα κύρος στην ασχημάτιστη γνώμη τους, λες και είναι τίποτα 60ντάρηδες και μεγαλώσανε μαζί. Κάτι σαν τον Ευθυμίου που βγήκε στο παραπάνω ντοκιμαντέρ(;) και έλεγε τα δικά του, σε νεανική έκδοση. Τέλος πάντων. Υπάρχει μία "τάξη" μουσικόφιλων που προσπαθεί να μας πείσει ότι στο γυμνάσιο ήξερε τα άπαντα των Beach Boys και όλο το λύκειο το πέρασε μελετώντας Brian Eno, ακούγοντας και λιγάκι Neutral Milk Hotel για να σπάει τη μονοτονία. Εγώ πάντως τότε άκουγα ΤΡΥΠΕΣ, ΣΠΑΘΙΑ, ΑΣΙΜΟ, ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ΔΙΑΦΑΝΑ ΚΡΙΝΑ, ΜΩΡΑ ΣΤΗ ΦΩΤΙΑ, ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟ, ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ, ΥΠΟΓΕΙΑ ΡΕΥΜΑΤΑ, ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ, ΓΕΝΙΑ ΤΟΥ ΧΑΟΥΣ, ACTIVE MEMBER, F.F.C., ΛΕΥΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ, ΠΑΝΟΥΣΗ, ΚΑΤΣΙΜΙΧΑΙΟΥΣ και ΣΩΚΡΑΤΗ ΜΑΛΑΜΑ και κάποιους άλλους. Κι από κοντά άκουγα επίσης PINK FLOYD, R.E.M., DOORS, IRON MAIDEN, METALLICA, MEGADETH, SLAYER, SEPULTURA, STOOGES, CLASH, LED ZEPPELIN, NIRVANA, SMASHING PUMPKINS, DEEP PURPLE, QUEEN, EAGLES, MICHAEL JACKSON, MADONNA, GUNS N' ROSES κτλ. κτλ.

Μετά ήρθαν κάποιοι δίσκοι τυχαία(;) στα χέρια μου, που άλλαξαν τα πράγματα και με έστειλαν στις πηγές της ιστορίας, για να πιάσω το νήμα από την αρχή: η Ρωμαϊκή Αγορά (κι αργότερα ο Μεγάλος Ερωτικός) του Χατζιδάκι, η Φραγκοσυριανή του Βαμβακάρη, το White Album των Beatles, το Highway 61 του Dylan, το Bitches Brew και το Kind of Blue του Miles, η ενάτη εκείνου του πάνσοφου τυφλού και κουφού, το ρέκβιεμ του Μότσαρτ, ο Glenn Gould στις Goldberg Variations του Μπαχ, το Δακτυλίδι των Νυμπελούγκεν του Βάγκερ και πάει λέγοντας. Και το Music for airports βέβαια, και το Tabula Rasa, και το Rain Dogs και εκείνο το άτιμο το Ok Computer φυσικά που το άκουσα το καλοκαίρι πριν πάω πρώτη λυκείου και μου έβαλε φωτιές για την μουσική που έβγαινε εκείνη τη στιγμή αλλά μου πήρε χρόνια μέχρι να καταλάβω τι ακριβώς συνέβαινε.

Τέλος πάντων, άλλο ήθελα να πω στην αρχή του ποστ και μ' έπιασε η νοσταλγία και έγραψα ολόκληρο κατεβατό (άσε που πρέπει να ΄χω γράψει λιγότερα απ' τα μισά απ΄ όσα άκουγα). Σήμερα λοιπόν στην εκπομπή του, ο Πετρίδης έβαλε το Δεν Χωράς Πουθενά από Τρύπες και σχολίαζε ότι τα νέα ελληνικά συγκροτήματα έχουν μεν αρκετούς καλούς μουσικούς αλλά δεν αφήνουν το στίγμα τους στην δισκογραφία και τη μουσική συνείδηση των νέων ακροατών όσο θα έπρεπε, γιατί δεν χρησιμοποιούν ελληνικό στίχο και δεν μπορούν να συνδεθούν απόλυτα μαζί τους. Ξέρω ότι η συζήτηση περί του στίχου θεωρείται από πολλούς ξεπερασμένη, ειδικά τώρα που διαβάζουμε την Wikipedia στ΄ Αγγλικά, βλέπουμε ταινίες χωρίς υπότιτλους, έχουμε ξεσκιστεί στα εράσμους και βγάλαμε και πλατίνα στη Monika πρόπερσι, αλλά εγώ που τρελαίνομαι με τον ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ του Ξυλούρη και τις ΠΑΡΑΛΟΓΑΙΣ του Σαχτούρη σας προειδοποιώ: ο ελληνικός στίχος θα επανέλθει, θέλετε δεν θέλετε. Η δύναμη της γλώσσας με την οποία μεγάλωσες είναι παντοδύναμη.


11 σχόλια:

  1. όσο μεγαλώνω συμφωνώ όλο και περισσότερο με αυτό που λες, αν και ξεκίνησα να παίζω (και απο κάποιο σημείο να ακούω) μουσική ως πολέμιος του ελληνικού στίχου. αλλά ακούς 2 στιχάκια του Μάλαμα πχ και τα νιώθεις αμέσως ρε φίλε. Δεν χρειάζεται καμία νοητική επεξεργασία...

    Ο Νικήτας Κλιντ (τον οποίο εκτιμώ πολύ εν γένει) είχε πει σε μια συνέντευξη οτι τα μοναδικά αγγλικά που τον ενδιαφέρουν στιχουργικά (για δικές του δουλειές προφανώς) είναι τα τουριστικά, αυτά δηλαδή που καταλαβαίνει όλος ο κόσμος! Πολύ σοφό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Νομίζω κι εγώ ότι δεν πρέπει να τον ξεγράψουμε τελείως τον ελληνικό στίχο. Αμφιβάλλω βέβαια αν είναι απλά μια μόδα πλέον...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. xa xa xa...einai sa na fotografizeis to Larry Gus...sto simeio pou les gia Eno & Beach House...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. τάσο έχουμε ακριβώς την ίδια ηλικία ε? το καλοκαιρι του 97, πριν να παμε λύκειο.

    τελεια φάση

    για πες, τι μήνα είσαι γεννημένος?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολλές φορές όμως, από μια καθαρά καλλιτεχνική άποψη (αγνοώντας το εξωτερικό και τα όποια σταριλίκια) η αγγλική δείχνει εκφραστικότερη. Δεν έχω προσδιορίσει το γιατί...

    Σίγουρα, πάντως, ο ελληνικός στίχος δεν θα ξεχαστεί.

    Καλώς σε βρήκα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τον μελ ικανό τον έχω να τα είχε ακούσει όντως! Άσε που δηλώνει ακόμη τον θαυμασμό του με τον ίδιο ενθουσιασμό. Μου κάνει εντύπωση ότι κάποιοι αναφέρονται σ' όλα αυτά λες και τα ξέρανε ήδη ρε παιδάκι μου στα 13 τους, αναλυτικά και σε λεπτομέρειες και τώρα τα 'χουνε ξεπεράσει κι από πάνω.

    εεε, είμαι σκορπιός, γεννημένος τον Οκτώβριο του 82 (χαχαχα, πάντα ήθελα να το γράψω αυτό κάπου, μ' αυτή τη σειρά)!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. χαχα, με ρίχνεις δυο μηνάκια δηλαδή ε?

    μια χαρά. εγώ είμαι δεκέμβριο του 82. τέλεια φάση.

    χαχα, πάντως στο γυμνασιο άκουγα γενιά του χάους, νιρβάνα, μπλερ, creedence, και beach boys.

    brian eno άκουσα στο λύκειο.

    neutral milk hotel πριν από δυό μηνες.

    αλλά από ελληνικά όντως, άπειρα ελληνικά χαρντκορ. άπειρα. και εκτος ελεγχου με τρελή κάβλα.

    και επίσης, κάτι μου λέει οτι το καινούριο του βούλγαρη ΓΑ-ΜΑ-ΕΙ.

    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. και επίσης ο ελληνικός στίχος ειναι ΗΔΗ εδώ. δεν έφυγε και ποτέ :)

    ενδεικτικά αναφέρω τον γιώργο καρπαθάκη (κτίρια τη νύχτα, φοβερός δίσκος) και τον άγγελο κυρίου.

    επίσης παρατηρώ ότι για κάποιο λόγο ο θανάσης παπ έχει πάψει να θεωρείται τόσο κουλ πιά... παράξενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @green onion: πολύ πετυχημένο το παράδειγμα του μάλαμα (με λίγο κρασί βέβαια το νιώθεις σε... άλλο επίπεδο)

    ο κλιντ νομίζω πως δεν έχει τελειοποιήσει ακόμα τη φόρμα του στιχουργικά και με ενοχλεί κάποιες φορές, αλλά αυτή η δήλωση πράγματι είναι σοφή!

    @Μιχάλη: μπερδεύτηκα λίγο- εννοείς ότι ο ελληνικός στίχος είναι ή θα γίνει μία μόδα;

    @SkinLikeSand: είναι όμορφη γλώσσα η αγγλική. πολύ όμορφη. και κάποια πράγματα που έχουν γραφτεί στα αγγλικά δεν θα είχαν την ίδια δυναμική διαφορετικά (θα πω απλά και μόνο τον Ντύλαν-και μην μιλήσει κανείς για Σαββόπουλο-σινγκς-Ντύλαν γιατί θα βάλω τα κλάμματα).

    καλωσήρθες!

    @μελ: εγώ το μεγαλύτερο κακό που έπαθα στο λύκειο είναι ότι διάβασα απροετοίμαστος τους αδερφούς καραμαζώφ. τιναχτήκανε τα μυαλά μου στον αέρα... όλα τα υπόλοιπα έμοιαζαν αργότερα για καιρό κατώτερες νοητικές διεργασίες.

    άγγελο κυρίου έχω ακούσει, κτίρια τη νύχτα λέω να ψάξω για το σιντί του (αν έχει μείνει). θανάσης παπ πραγματικά πιστεύω ότι είναι σε οριακό σημείο: μετά την αγρύπνια,, την αγία νοσταλγία και την βροχή από κάτω πού να πας? άσε εκείνη την συνεργασία (που "ήθελε από χρόνια"...) με τον Σαββόπουλο και παραξένεψε αρκετό κόσμο. αν παρ' όλα αυτά τα καταφέρει και βγάλει καλό δίσκο, θα μιλάμε για φαινόμενο μεγάλων διαστάσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πωπω! Ρε συ inverted, πώς τα κατάφερες να μπερδευτείς λίγο; Εδώ εγώ που το έγραψα μπερδεύτηκα πολύ! lol Λοιπόν, σε ευχαριστώ και επαναδιατυπώνω: αμφιβάλλω για το αν ο ΑΓΓΛΙΚΟΣ στίχος είναι απλά μια μόδα πλέον. Όσο για τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, νομίζω ότι είναι ήδη ένα φαινόμενο μεγάλων διαστάσεων, ό,τι κι αν κάνει από 'δω κι εμπρός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ίσως να φαίνονται λίγο μπανάλ τα ελληνικά στη γενιά που γράφει greeklish από το δημοτικό, αλλά πιστεύω ότι η αγάπη για την γλώσσα θα επανέλθει, ακομπλεξάριστη.

    Αν σημαίνει κάτι η ελληνικότητα, αυτό ξεκινάει απ' τη γλώσσα. Κι αυτό είναι πολύ όμορφο, δεν είναι ρατσιστικό, ούτε σωβινιστικό, ούτε τίποτα. Άσε που η γλώσσα καθορίζει ως ένα βαθμό τον τρόπο που σκέφτεσαι και εκφράζεσαι.

    Εδώ θα είμαστε να το δούμε βέβαια στο μέλλον...

    ///////
    Ο Θανάσης έχω την υποψία ότι "κέρδισε" για ένα διάστημα το πιο περίεργο κοινό που θα μπορούσε, ροκάδες, χαβαλέδες, έντεχνους, εναλλακτικούς... δεν ξέρω, έχω γράψει και παλιότερα ότι προτιμώ τις αναπτύξεις του λαϊκού/παραδοσιακού τραγουδιού προς τη τζαζ μεριά κι όχι προς την ροκ, αλλά αυτό είναι πολύ αφηρημένο και σηκώνει συζήτηση. Όσες φορές κι αν ακούσω το Κάτω απ' το μαξιλάρι πάντως, συγκινούμαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή